السيسي يسأل المصريين "أنا ضيعتكم؟" ومغردون يردون بـ"نعم"

‏‎أدلى الرئيس المصري عبد الفتاح السيسي بمجموعة من التصريحات، أثناء افتتاح "الجامعة المصرية اليابانية للعلوم والتكنولوجيا"، في مدينة برج العرب في محافظة الإسكندرية، وعدد من الجامعات الأهلية الأخرى.

السيسي يسأل المصريين "أنا ضيعتكم؟" ومغردون يردون بـ"نعم"

أدلى الرئيس المصري، عبد الفتاح السيسي، بمجموعة من التصريحات أثناء افتتاح "الجامعة المصرية اليابانية للعلوم والتكنولوجيا"، في مدينة برج العرب في محافظة الإسكندرية وعدد من الجامعات الأهلية الأخرى. التصريحات قوبلت بسخرية واسعة على مواقع التواصل الاجتماعي.

‏‎اتهم السيسي الزيادة السكانية بأنها وراء انخفاض قيمة الجنيه المصري وزيادة الفقر في مصر، فتساءل معتز محمود: "مش سوء الإدارة يعني"؟ وأضاف نديم: ‏"يعني مش التعويم، وطباعة العملة بدون غطاء، وسحب مليارات الدولارات عشان التفريعة، زي ما قال فاروق العقدة"؟ وتعجب مصطفى: ‏"ماعرفش إطلاقاً في الاقتصاد إن الزيادة السكانية من مسببات انخفاض العملة. ماعرفهاش دي خالص والمصحف".

‏‎أما أكثر التعليقات تفاعلاً، فكانت على قوله: "مستعد أُسأل أمام أرقى العقول العلمية، والجامعات المصرية عن كل الكلام اللي بقوله". كتب محمد عبد الرحمن: ‏"على فكرة يا جدعان الراجل ده اتجنن بجد، أنا مش باقلش عليه والله العظيم. إنما واضح إن جنون العظمة ضغط على قواه العقلية، لدرجة إنه فعلياً حاسس عقله أذكى من كل عقول العالم، بما فيهم العلماء في مختلف المجالات العلمية".

وكتب عبد الحليم: ‏"عايزين لجنة فوراً! طبيب الفلاسفة بيهيّس!"، وسأله محمد صلاح: ‏"وإذا سقطت يا فاشل نعمل فيك إيه". وسخر محمد صلاح: "‏يا عيني خفّوا شوية على الراجل يا اولاد، أحسن ده فقد الثقة في نفسه خالص من كتر التريقة والميمز بتاعتكم، أو أقولكم كملوا عشان هو يستاهل كل شر بصراحة".

وتحدته مها: "‏طيب اشرح العبارة الآتية: "إحنا كنا كدا وبقينا كدا وعلشان كدا عملنا كدا مع التعليل".

‏ووجّه السيسي سؤالا للمصريين: "أنا ضيعتكم؟ قدمت نفسي فدا مصر"، فأجابت ولاء: ‏"بسم الله الرحمن الرحيم… الإجابة نعم".

‏ودافع السيسي عن أداء حكومته بأنها تحترق معه وتبذل كل الجهود لكي تحمي مصر، فعلق المواطن مصري: ‏"الحكومة تحترق في الساحل الشمالي والعلمين. ماتخدوا الشعب يحترق معاكم".

‏وقال إن هناك تشكيكاً دائماً في الجهود المبذولة يصل لحد الخيانة والتآمر، وإنه يراهن على المصريين كما حدث في 2013، فوصفه ابن طافشان: "‏إنه الرعب والخوف يا ساااادة".

وإجمالاً كتبت نهلة: "‏إنجازات السيسي بالظبط عاملة زي اللي بدل ما يكنس الزبالة، بيحطها تحت السجادة عشان الضيوف ما يشوفوهاش!!! #ارحل_يا_سيسي وخد زبالتك معاك".